Rekrytoinnin perinteinen malli toimii tavalla, jossa a) rekrytoiva yritys julkaisee ilmoituksen ja ohjeistaa hakijat ja b) hakijat toimivat ohjeen mukaan ja koittavat parhaansa mukaan erottautua ja päästä haastatteluun.
Näin on toimittu ”aina”, eikä tätä mallia juuri kukaan tunnu kyseenalaistavan. Miksi? Paras malli se ei varmastikaan ole, ainakaan ilman prosessin viilaamista hakijaystävällisempään suuntaan.
Ilmoitustekstit ja hakemukset kohtaamaan
Parhaillaan elämme työnantajien kulta-aikaa siinä mielessä, että työttömiä on paljon, ja siten hakemuksia tehtävään kuin tehtävään voi tulla runsaasti. Nyt voidaan kysyä, miten järkevää on vastaanottaa satoja hakemuksia ja olla pulassa niiden kanssa? Hakemuksia, joiden tekemiseen on käytetty tuntikausia aikaa ja joihin on ladattu joka kerta suuria odotuksia. Luetaanhan ne varmasti? Jos ei, ilmoitus on ollut todennäköisesti liian lavea ja houkutellut aivan liikaa hakijoita hakemusten läpikäyntiin käytettävissä olevaan aikaan nähden.
Mielestäni minimi, jota voi työnantajilta odottaa, on pyydettyjen hakemusten läpikäynti. Ihan jokaisen.
Työpaikkailmoituksen laadinta sopivaksi onkin yksi tapa helpottaa hakijoiden elämää; kerromme rehellisesti vaatimukset, jotta tehtävää hakisivat vain ne, jotka osaavat näitä asioita.
Modernit mallit käyttöön
Silloin tällöin silmään osuu ns. moderneja rekrytoinnin toteutuksia, joista voisimme enemmän ottaa mallia.
Hakemus voi olla mallia ”jätä linkedin-profiilisi tästä”. Erinomaisen ketterä ja kevyt tapa osallistua hakuun. Tätä on nähty etenkin IT-puolen rekrytoinneissa, jossa on jo päästy maistamaan hakijapulaa, ja siten on jouduttu pohtimaan hakemuksen jättämisen helpoksi tekemistä. Soisi olevan laajemminkin käytössä ja muillakin aloilla. Unohdettaisiinko jo kankeat lomakkeet ja muodolliset hakemuskirjeet?
Potentiaalisia hakijoita voi kohdata myös tapahtumissa, kuten messuilla ja verkostoitumistilaisuuksissa. Jotkut yritykset järjestävät jopa omia tilaisuuksia saadakseen luotua yhteyksiä oikeisiin osaajiin. Suositeltavaa edelläkävijyyttä!
Helpoksi tehty lähestyminen yritykseen esimerkiksi somen kautta on nykypäivää sekin. Viestin huomioiminen ja henkilön eteenpäin auttaminen, jos työpaikka yrityksessä kiinnostaa.
Todellinen rekrytoinnin premium-malli on tietysti suorahaku. Siinä lähestytään suoraan kiinnostavia osaajia joko yrityksen toimesta tai suorahakukumppanin (headhunter) avulla. Missään muussa mallissa kandidaatin itsetuntoa ei pääse hivelemään samoin kuin tässä. Minä olen kiinnostava, minuun otetaan yhteyttä ja kutsutaan keskustelemaan. Suorahaku on täysin ylivoimainen keino, kun puhutaan rekrytoinnin ketteryydestä ja erinomaisen kandidaattikokemuksen tuottamisesta. Kukapa meistä ei haluaisi tulla kutsutuksi prosessiin! Siinä on se merkittävä ero hakemusten lähettämiseen nähden.
Kirjoittaja Katja Wasenius on rekrytoinnin ja suorahaun kokenut ammattilainen, joka on työskennellyt vuosia erityisesti IT-alan vaativien rekrytointien parissa. Hän on modernin rekrytoinnin puolestapuhuja ja yrittäjä.
Ota yhteyttä: katja.wasenius(at)guidelight.fi




